A l’Institut d’Argentona considerem d’importància cabdal el domini bàsic de l’anglès i el francès en la formació del nostre alumnat.
Per això, impulsem el plurilingüisme a través de:
- L’aprenentatge de la llengua francesa des de 1r d’ESO i del programa Batxibac.
- Facilitar que tot l’alumnat pugui aprendre la llengua anglesa segons el seu ritme d’aprenentatge
- Fomentar l’ús de l’anglès a les matèries no lingüístiques al llarg de tota l’etapa d’ESO (metodologia CLIL).
El programa GEP es basa en l’enfocament AICLE (Aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera) o CLIL (Content Language Integrated Learning).
L’aprenentatge integrat de contingut i llengua estrangera (AICLE-CLIL) és un enfocament educatiu en el qual una llengua estrangera s’utilitza com a mitjà d’instrucció per ensenyar continguts de matèria a un nombre majoritari d’aprenents. L’aplicació d’aquesta metodologia es tradueix en un increment de les oportunitats d’aprendre la llengua i practicar-la sense incrementar les hores del currículum específicament destinades a l’ensenyament i a l’aprenentatge de la llengua. L’AICLE contribueix a incrementar la competència lingüística de l’aprenent a través de reptes cognitius i d’activitats de resolució de problemes, promou i encoratja l’autonomia de l’aprenent i l’ajuda a desenvolupar competències del pensament (thinking skills). Les classes AICLE es caracteritzen per l’ús que es fa de la llengua amb un propòsit real, és a dir, el seu ús és autèntic i, per tant, molt més significatiu per als alumnes.
Al nostre centre, oferim a cada nivell d’ESO opcions de matèries no lingüístiques en llengua anglesa com, per exemple, l’educació física, les ciències socials i naturals, les matemàtiques o la tecnologia.
L’institut sempre ha promogut poder cursar dues llengües estrangeres: anglès i francès. Vam començar oferint la llengua francesa com a segona llengua estrangera, de 1r a 4t d’ESO, i a mesura que ha anat creixent el centre hem vist la possibilitat d’oferir-lo com a primera llengua a partir de 3r d’ESO. A l’alumnat que tria aquesta opció li oferim la possibilitat de reforçar també el seu anglès a la franja d’optatives.
L’alumnat de l’Institut que tria el francès com a segona llengua estrangera pot acabar l'ESO amb un domini bàsic del francès (B1). En canvi, si a 3r d’ESO trien l’opció de fer-lo com a primera llengua estrangera poden acabar certificant un nivell B2. En tot cas, en funció del nivell oferit se’ls ofereix la possibilitat de certificar-lo amb el DELF.
Per tal de fomentar la pràctica real de la llengua francesa, s’organitzen intercanvis culturals i lingüístics en llengua francesa la col·laborant en l’agermanament d’Argentona amb el municipi francès d’Aubagne realitzant l’intercanvi escolar amb el Collège Lu Garaban.
El Batxibac consisteix en un currículum mixt que dona l'oportunitat a l’alumnat que el cursa d’obtenir, a tots els efectes, la doble titulació de Batxillerat català i Baccalauréat francès. El currículum mixt està integrat pels continguts propis del batxillerat i pels continguts essencials per al coneixement de la llengua i la literatura francesa, a més de la realitat històrica, social, cultural i política de França.
A més, el programa inclou un intercanvi anual amb el Lycée Saint Charles de Marseille.
Podeu trobar més informació sobre com fer el Batxibac al nostre centre aquí. I per si vols saber-ne més, també pots consultar aquest podcast del Departament d’Educació sobre aquesta modalitat de Batxillerat.
Des del Departament de Llengües Estrangeres es facilita i es promociona en tots els cursos l’obtenció de certificats d’idiomes del Cambridge English d’anglès i Delf Scolaire de francès.
Any rere any, continuem treballant perquè l’alumnat pugui tenir accés a les titulacions de Cambridge i DELF a través del nostre centre, ja que sabem que els seran molt útils tant per l’àmbit acadèmic com per l’àmbit laboral.
L’Institut d’Argentona té molta experiència en l’organització d’intercanvis lingüístics i culturals d’alumnat amb centres d’altres països.
Cada any, l’alumnat que cursa francès de 3r realitza un intercanvi amb el Collège Lu Garlaban d’Aubagne. L’intercanvi consta de dues parts: el viatge al país estranger i l’estada de l’alumnat estranger a casa nostra. A l’estranger, els companys d’intercanvi ens ensenyen el seu país, i quan ens visiten, aprofitem per fer excursions pel territori i així mostrar-los el nostre país. Visitem llocs com Barcelona, la costa del Maresme així com Mataró i Argentona.
A 1r de Batxillerat, l’alumnat Batxibac realitza un intercanvi amb l’alumnat del Lycée Saint Charles de Marseille amb la mateixa dinàmica: el viatge al país estranger i l’estada de l’alumnat estranger a casa nostra.
Per la resta de l’alumnat de 1r Batxillerat, cada curs es proposa l’estada cultural d’una setmana a Irlanda.
Actualment, l’Institut està en fase de recerca de noves vies pel foment de la interculturalitat, ja que disposa d’un grup de treball d’Erasmus+ que esperem que aviat doni els primers fruits.