A la classe de biologia de 1r de batxillerat han estat aquests dies immersos en una experiència pràctica única que va més enllà dels llibres de text. Amb una iniciativa que combina la teoria amb la pràctica, l’alumnat ha explorat la identificació de biomolècules en diversos aliments, creant un entorn d’aprenentatge estimulant, col·laboratiu i participatiu.
Sense dubte, la tria dels aliments que volien analitzar i les biomolècules que volien detectar ha estat una part fonamental de l’activitat. Cada grup ha pogut seleccionar l’aliment que volia analitzar i decidir quines biomolècules volia identificar. Aquest enfocament permès una participació activa dels i les estudiants, connectant els temes de classe amb situacions reals tot despertant el seu interès pel món de la biologia de manera pràctica.
La metodologia seguida en aquesta experiència ha estat estructurada a través d’una proposta de guió que havien d’anar personalitzant. L’alumnat ha utilitzat una gamma de material de laboratori i reactius per identificar midó, sucres, greixos i proteïnes en els aliments triats. Aquesta aproximació ha consolidat els coneixements teòrics adquirits a la classe, alhora que ha proporcionat una visió concreta de la complexitat dels processos biològics.
Els resultats, plasmats en infografies molt reatives, ha reflectit les troballes detallades de cada grup d’estudiants. A més dels resultats previsibles, algunes observacions han sorprès de debò a l’alumnat. Sabeu que els ossets de Haribo contenen una bona quantitat de proteïnes i que la llet sense lactosa en realitat si que conté lactosa?
Aquesta activitat pràctica no només ha ofert la oportunitat de posar a prova les suposicions i hipòtesis inicials de l’alumnat, sinó que també ha estimulat la seva curiositat científica. Les seves reaccions positives i el seu feedback han demostrat que aquest tipus d’aprenentatge pràctic té un impacte significatiu en la percepció i comprensió de la biologia.