
Els tallers del mes de desembre
des. 19, 2023
Pòdcast: El sharenting en els influencers
des. 20, 2023Per acabar el primer trimestre l’alumnat de primer d’ESO, ha realitzat un projecte de ciències que va més enllà dels llibres de text. Aquest projecte interdisciplinari els ha portat a explorar el fascinant món dels ocells a través de les diverses matèries de caire científic: Ciències Naturals, Matemàtiques i Tecnologia. A través de sortides a l’entorn, estadístiques i la construcció de menjadores d’ocells, els estudiants han aprofundit en els seus coneixements i han experimentat l’aprenentatge pràctic.
Ciències Naturals: Observació i Classificació:
Amb la supervisió del professorat de Ciències Naturals, han sortit al pati i zones verdes del voltant per observar les diferents espècies d’ocells presents. Han documentat característiques físiques, hàbitats preferits i comportaments únics. A més, per facilitar la identificació, han elaborat una clau dicotòmica per facilitar a tothom classificar els ocells de manera més precisa. Aquesta activitat ha permès destacar la riquesa de la biodiversitat local i ha fomentat l’aprenentatge pràctic en el medi més proper.


Matemàtiques: Anàlisi Estadística de l’Observació
Les dades recollides durant les observacions d’ocells han estat utilitzades per realitzar un estudi estadístic de la freqüència d’observació de cada espècie. Han calculat mitjanes, freqüències relatives i han representat les seves observacions en gràfics i taules. Aquesta integració de matemàtiques demostra la importància de les estadístiques en l’estudi de la natura i com aquestes habilitats poden aplicar-se més enllà dels conceptes purament matemàtics.
Tecnologia: Construcció de Menjadores d’Ocells
Amb la col·laboració del professorat de Tecnologia, han passat a la pràctica construint menjadores d’ocells amb materials reciclats. Han dissenyat i fabricat menjadores i han demostrat, a part d’una bona sensibilitat ambiental, un esperit creatiu. Les menjadores han estat col·locades als arbres de l’entorn de l’institut, proporcionant una oportunitat per observar els ocells de prop i, alhora, contribuir al seu benestar.



Aquesta experiència demostra com la col·laboració entre diferents matèries pot enriquir l’aprenentatge de l’alumnat. Mitjançant l’observació d’ocells, la recopilació de dades estadístiques i la construcció de menjadores, l’alumnat ha après no només sobre la vida dels ocells sinó també sobre la importància de la interdisciplinarietat en l’aprenentatge. Esperem que aquesta iniciativa hagi provocat en l’alumnat una sensibilitat més profunda de la natura i hagi inspirat la curiositat científica i la consciència ambiental.
Aquest projecte està emmarcat en la celebració de la Setmana de la Ciència on s’ha desenvolupat un projecte de 1r a 3r d’ESO.
- 1r ESO: Observació dels ocells de l’entorn
- 2n ESO: So, soroll i aïllaments acústics
- 3r ESO: Construcció de jardins verticals




