L’Educació Secundària Obligatòria consta de 4 cursos que es cursen generalment dels 12 als 16 anys. A l’Institut d’Argentona oferim entre 4 i 5 línies a cada curs amb grups heterogenis que busquen la plena integració de tot l’alumnat.
Des de 1r d’ESO, oferim el francès com a segona llengua estrangera i, a partir de 3r, pot esdevenir primera llengua (cursant o no igualment l’anglès com a segona) que continuarà, si es vol, al Batxillerat.
A 4t d’ESO disposem d’itineraris recomanats en funció de l’orientació educativa posterior però també es permet que l’alumne/a pugui cursar alguna altra matèria específica fora de l‘itinerari, si és del seu interès.
En aquesta etapa volem que els nostres alumnes adquireixin els coneixements i les competències necessàries per a tota mena d’aprenentatge posterior. A la vegada els volem transmetre aquells valors imprescindibles per viure dignament i en societat: esforç, solidaritat, tolerància, respecte a les persones i també a l’entorn proper.
Informació
Matèries comunes | |
---|---|
Llengua catalana |
Tecnologia |
Llengua castellana |
Educació física |
Matemàtiques |
Música (1r i 2n ESO) |
Llengua estrangera: Anglès o Francès (3r ESO) |
Visual i plàstica (1r i 3r ESO) |
Ciències Naturals (Biologia i Geologia, Física i Química) |
Religió / Ètica (competències socials) |
Ciències socials |
Tutoria |
Matèries optatives (poden variar en funció dels recursos) | ||
---|---|---|
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
Llengua estrangera (Francès) |
Llengua estrangera (Francès) |
Llengua estrangera (Francès) |
Qui canta els seus mals espanta (Cant) |
Observem, experimentem, descobrim |
Llengua estrangera (Anglès) |
Conjunt instrumental |
Conjunt instrumental |
Conjunt instrumental |
Escacs |
El poder de la paraula |
Resolució de conflictes |
Queens/Kings League |
Teatre musical |
Cultura clàssica |
Robòtica |
Robòtica |
Emprenedoria |
Projecte intensiu de millora (llengües) |
Ciència ciutadana |
La Revista de l’Institut |
Projecte intensiu de millora (matemàtiques) |
Realitza i crea un joc de manera cooperativa |
Esports amb implements |
Ciència ciutadana | Les preguntes que ningú respon | Teatre |
El nivell de 4t d'ESO s'organitza en 21h de matèries comunes i 9h en tres optatives distribuïdes per itineraris. Un cop triat l'itinerari, l'alumnat haurà de triar una optativa de les oferides a cadascuna de les tres franges horàries.
Matèries comunes | |
---|---|
Llengua catalana (3h) |
Educació eticocívica (1h) |
Llengua castellana (3h) |
Religió / Alternativa (1h) |
Matemàtiques (4h) |
Educació Física (2h) |
Llengua estrangera: Anglès o Francès (3h) |
Tutoria (1h) |
Ciències Socials: Geografia i Història (3h) |
Projecte de Recerca / Servei comunitari |
Itinerari Cicles Formatius | Itinerari Humanístic-Socioeconòmic | Itinerari Científic-Tecnològic |
---|---|---|
Formació i Orientacio Professional |
Llatí |
Física i Química |
Digitalització |
Economia |
|
|
|
|
A l’ESO potenciem el treball interdisciplinari i en grup, on l’alumnat col·labora de manera eficient per tal de confeccionar un producte o una acció compartida.
Per això, tres cops l’any, l’alumnat d’ESO trenca el ritme de treball i s’endinsa en el treball per projectes durant una setmana.
El Programa de Diversificació Curricular s'adreça a l'alumnat de 3r i 4t d'ESO i té com a finalitat afavorir que l'alumnat que ho requereixi pugui assolir els objectius i les competències clau de l'etapa, mitjançant una organització de continguts i matèries del currículum diferent de la que s'estableix amb caràcter general, i amb una metodologia específica i personalitzada.
A 3r d'ESO s'ofereixen uns aprenentatges adaptats al seu ritme i es procura oferir un treball pràctic dins la mesura de les possibilitats, fent èmfasi en les competències personals i socials i en les competències bàsiques de cada àmbit.
A 4t d'ESO continuen fent les assignatures curriculars durant tres dies a la setmana, però els dos altres dies segueixen els seus aprenentatges fora l'institut. Aquí és on entra en escena el paper educatiu i formador de les empreses del municipi. Cada alumne té la possibilitat al llarg del curs, de fer tres estades a empreses diferents. En aquestes estades l'alumne podrà conèixer un àmbit professional, podrà aplicar les competències personals i socials treballades a l'institut i podrà aprendre d'una manera motivadora i pràctica. L'experiència viscuda per l'alumnat participant sempre és enriquidora i aporta un augment de l'autoestima i de les ganes de continuar formant-se al llarg de la vida.
El projecte d'Aula Oberta on pertany l'alumnat de 4t B de l'institut d'Argentona és una col·laboració entre el Departament d'Educació i l'Ajuntament d'Argentona en matèria d'atenció educativa a la diversitat de l'alumnat de l'ESO. Aquest projecte té com a objectiu potenciar la inclusió escolar, social i laboral d'aquests alumnes.
Així, en el marc de l'horari escolar, es realitzen 10 hores setmanals d'estada a empreses i serveis públics del municipi (dimarts i dijous al matí) per tal de desenvolupar els següents objectius:
- Orientació laboral: L'estada en empresa és una gran oportunitat per decidir els estudis posteriors. Molts joves tenen dubtes cap a on orientar-se laboralment i fent un tastet en diferents àmbits laborals els ajuda a poder decidir-se.
- Competències laborals i socials: L'estada a les empreses els possibilita un salt cap a la "vida real" on han de posar en pràctica les seves habilitats comunicatives i habilitats socials com el respecte, l'empatia, la comunicació assertiva i altres actituds cap a la vida com és la responsabilitat, l'esforç i l'aprenentatge de noves eines i coneixements.
L’orientació és fonamental en l’etapa de l’ESO. El professorat i, més específicament, els/les tutors/es i el Departament d’Orientació fan un seguiment dels nois i noies i els acompanyen en el seu itinerari formatiu.
En acabar l’etapa de l’ESO es planteja la necessitat de prendre una decisió important. Aquesta decisió l’ha de prendre l’alumne/a amb la seva família i orientats pel professorat de l’institut. Es tracta de decidir què es vol estudiar en acabar l’etapa.
Per prendre una decisió cal tenir en compte diferents aspectes:
- Explorar l’oferta formativa i acadèmica
- Treballar l’autoconeixement:
- La personalitat (Com sóc?)
- Les habilitats o competències (Què faig bé? Quines habilitats tinc?)
- Els valors (Què és important per mi?)
- Els interessos professionals (Què m’agrada fer? Què prefereixo?)
Per explorar l’oferta formativa us recomanem les següents pàgines web:
Per treballar l’autoconeixement, al nostre centre l’alumnat de 3r d’ESO fa el Test d’autoconeixement del Departament d’Educació i a 4t d’ESO el Test GR d’Educaweb. Un test d’orientació és una eina per analitzar i reflexionar de manera individual. Cap test diu quina és la decisió que s'ha de prendre. Escollir estudis o una professió és un procés llarg, requereix temps i acompanyament. El més important és que la decisió es prengui un cop valorada tota la informació.
També s’organitzen xerrades d’orientació per a l’alumnat i per a les famílies i es fan tutories individualitzades amb col·laboració amb les tècniques de l’Ajuntament d’Argentona.
El nostre alumnat realitza al llarg de l’etapa de l'ESO diferents sortides i viatges amb pernocta.
- Esquiada a 1r ESO a La Molina
- Colònies a 2n ESO en un destí de la Costa Brava
- Intercanvi a 3r ESO amb el Collège Lou Garlaban d'Aubagne per a l'alumnat de francès.
- Viatge a 4t ESO de final de etapa